מה היתרון של תפריט משעמם, למה חשוב להישקל ועל איזה שומנים מומלץ לוותר? לקרוא ולהפנים לפני שמחליטים להפריד פחמימות וחלבונים
ניסיתם כבר את דיאטת האשכוליות ואת דיאטת הכרוב, הפרדתם פחמימות מחלבונים אך עודפי המשקל עדיין מתעקשים להישאר? אתם לא לבד. רוב האנשים שרוצים לרדת במשקל מאמצים לזמן קצר דיאטה פופולרית זו או אחרת, או מחפשים פתרון גורף כמו לא לאכול בכלל לחם או לא לאכול אחרי השעה שבע בערב.
הדיאטות והאסטרטגיות האלו יכולות להכשיל את הניסיונות החוזרים ונשנים לרדת במשקל. כך לפי תחקיר מעמיק שבוצע על ידי פנל של מומחים לתזונה ופורסם במגזין הצרכני המוביל בארצות הברית, Consumer Reports.
הדוח שפורסם במאי 2007, דירג שמונה תוכניות דיאטה שונות על פי תוצאות של מחקרים קליניים ובחן שבעה ספרי דיאטה פופולריים בהתאם לאיכות תוכניות הדיאטה, קלות הביצוע שלהן, שילוב של פעילות גופנית והתוקף המדעי שמאחורי התוכניות.
הדוח מדגיש מספר אסטרטגיות יעילות, המבוססות על המחקר העדכני ביותר ועל התוצאות הסטטיסטיות שנמצאו במחקר מקיף, אשר כלל אנשים שירדו לפחות 15 קילו והצליחו לשמור על המשקל החדש לפחות שנה (National Weight Control Registry).
מה חשוב לעשות בדיאטה?
1. להתחיל נכון: לפתוח את היום עם ארוחת בוקר. אכילה של ארוחה מלאה מומלצת בכל ספרי הדיאטה שהדוח בחן. 78 אחוזים מהיורדים המצליחים (במשקל) ציינו שהם אוכלים ארוחת בוקר, בדרך כלל דגנים ופירות.
2. פעילות גופנית: אין ברירה, אם רוצים לרדת במשקל, צריך לרדת מהספה. כדי לשרוף קלוריות, צריך לעשות פעילות של 30 עד 90  דקות ביום,חדר כושר-ומדריך כושר אישי ישפרו את האווירה. וזה לא רק לרוץ לשחות או ללכת. גם עבודות אחזקה בבית ובחצר תורמות למערכה הכללית.
3. להתמלא ממזונות עם צפיפות קלורית נמוכה: דרך אחת להפחית בצריכה קלורית מבלי לפגוע בתחושת השובע היא לבחור מזונות עם פחות קלוריות לביס. הדיאטה הוולומטרית שבנויה על אסטרטגיה זו סיימה במקום הראשון של הדוח.
4. להישקל: זרקתם את המשקל מהבית, החבאתם אותו בארון או נתתם אותו לדודה? לא עוד. כדי לעקוב אחר הביצועים שלכם חשוב להקפיד להישקל פעם בשבוע כדי לגלות בזמן אם חרגתם ולהספיק לבצע תיקון. למרות שתוכניות דיאטה רבות ממליצות לא להיצמד למשקל, 75 אחוזים מהמשתתפים במחקר שקלו את עצמם לפחות פעם בשבוע.
5. להשתעמם: תגבילו את מגוון המזונות שאתם אוכלים. מגוון מזון מעורר את התאבון, כך שדיאטה מונוטונית יכולה רק לעזור. לא מדובר על לאכול כל היום רק אורז לבן, אלא לכלול בכל ארוחה מעט פריטים ולא “לפתוח שולחן”. הבופה ומקומות של “אכול ככל יכולתך” הם האוייבים המרים של הדיאטה וצריך להתרחק מהם כמו מאש.
6. שומן: לאכול פחות שומן ולבחור שומנים בריאים. הכוונה להפחית בשומני הטרנס (מרגרינות ומאפים מסחריים) ולהעדיף שמן זית, שמן קנולה ומזונות המכילים אומגה-3.
על מה אפשר וכדאי לוותר?
1. כדורי דיאטה: לכמוסות וכדורים לירידה במשקל יש עדויות מאכזבות. שורפי המשקל כדוגמת אמפטמינים ואפדרה נמצאו קשורות לאירועי לב ותמותה גם באנשים בריאים.

2. מזונות טובים ורעים: למרות שזה נשמע הגיוני להימנע ממזון מהיר וממתקים, אין כל עדות שאכילה פה ושם של מזונות כאלה יכולה לגרום להריסת דיאטה שנמצאת במסגרת הקלורית הנדרשת.

3. אינדקס גליקמי: מחקרים מדעיים הגיעו למסקנות סותרות לגבי התרומה של הקטנת העומס הגליקמי להצלחת הדיאטה

מאת: דרור בן משה –מדריך ספינינג-מדריך כושר אישי בוגר אוניברסיטת תל אביב

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *