האם ניתן לרזות משחייה?

כולנו מודעים לחשיבות הנודעת לספורט בבניית הכושר הגופני ובשמירה על אורח חיים בריא. כמו-כן ידוע לכול שכדי לרזות יש לעסוק בפעילות גופנית ולאכול נכון. אנו אוהבים את המילה ‘לרזות’, וזה לבטח אחד הנושאים השכיחים ביותר בשיחות נשים, גם בקרב נשים במשקל תקין. כמאמנת שחייה, זאת גם אחת השאלות שאני נשאלת לעתים תכופות. אז האם אכן ניתן לרזות משחייה?
התשובה היא כן!
השחייה היא אחד מענפי הספורט הבריאים ביותר; זוהי פעילות המצטיינת בעיקר בפיתוח סיבולת לב ריאה, אך דרכה ניתן גם לעבוד על מרכיבי הכושר הגופני האחרים, כגון גמישות, כוח ומהירות. השחייה גם מפתחת את היכולת הקואורדינטיבית ומחזקת את מערכת הנשימה. בנוסף לכך, השחייה נטולת סיכונים בריאותיים למפרקי הגוף, בניגוד לפעילויות ספורט אחרות המתבצעות ביבשה. לספורט זה יש יתרונות רבים, והבשורה הטובה היא שבאמצעות אימוני שחייה אכן ניתן להשיג גם חיטוב גוף ושריפת שומנים.
כמה קלוריות ניתן לשרוף בשעת אימון שחייה?
השחייה אכן מאפשרת לשרוף קלוריות. כמות הקלוריות הנשרפות במהלך אימון תלויה במספר גורמים כגון: מרחק השחייה, יעילות טכניקת השחייה, עוצמת המאמץ ומשקל השחיין. בקצב שחייה מתון (כשני קילומטרים לשעה), ניתן לשרוף כארבע-מאות קלוריות לשעה, שזה שווה-ערך לפרוסת עוגה. אם השחיין מנוסה ומבצע אימון יותר אינטנסיבי (כשלושה קילומטרים לשעה), ניתן אף לשרוף כשש-מאות קלוריות. שחיינים מקצועיים יכולים אף להגיע לשריפה של כאלף קלוריות לשעת אימון.
בנוסף לתזונה נכונה כמובן, מה שבסופו של דבר מביא להרזיה משחייה הוא ההתמדה. ההוצאה האנרגטית היומית עולה ככל ששוחים באופן קבוע. המאמץ המתבצע במהלך שחייה מאפשר לשרוף קלוריות ובסופו של דבר לאבד שומן, אך הוא גם מאפשר להעלות את מסת השרירים; ככל שמסת השרירים גדולה יותר, הגוף שורף קלוריות רבות יותר גם בזמן מנוחה, וזאת מכיוון שכדי לתפקד, שריר צורך קלוריות רבות יותר מאשר שומן. כלומר, ככל שהשריר מאומן יותר, כך הוא שורף קלוריות רבות יותר. לכן, עיסוק קבוע בפעילות גופנית מגביר את ההוצאה האנרגטית מעבר לאימון עצמו. הווה אומר, שככל שאדם שוחה באופן קבוע, כך  גובר הסיכוי שלו לרזות.
כמה פעמים בשבוע צריך לשחות ובמשך כמה זמן?
ביצוע מספר תנועות ידיים בסגנון חזה בכיף מדי פעם אינו מספיק כדי לרזות: מה שיעיל לטווח ארוך הוא ההתמדה בפעילות גופנית והעיסוק בה לעתים תכופות. הווה אומר, שעדיף לשחות באופן קבוע במשך חצי שעה מספר פעמים בשבוע על-פני כל השנה מאשר לשחות במשך שלוש שעות רצופות אחת לחצי שנה. המינון הנכון תלוי כמובן במספר גורמים כגון: רמת השחייה של השחיין, ניסיון השחיין ומטרת האימון. באופן כללי, ההמלצה היא לשחות שלוש פעמים בשבוע במשך כשלושים דקות; כמובן שניתן להגביר את תדירות האימון ואת משך האימון בהתאם להתקדמות השחיין.
באיזה סגנון לשחות?
פיתוח סיבולת לב-ריאה מוביל להוצאה אנרגטית ובסופו של דבר להרזיה. בניגוד לדעה הרווחת, סגנון החתירה ולא סגנון החזה הוא הסגנון שדרכו אפשר בצורה הטובה ביותר לפתח את היכולת האירובית, סגנון החתירה צריך להיות הסגנון העיקרי, אך חשוב לשחות גם מדי פעם בסגנון חזה ובסגנון גב, על מנת להפעיל קבוצות שרירים אחרות.  כדי לפתח יכולת אירובית יש להשתדל ולבצע מאמץ ממושך ככל היותר. פיתוח יכולת אירובית בשחייה משמעו להיות מסוגל לשחות למרחקים ארוכים ללא הפסקות ארוכות, תוך שמירה על טכניקה טובה ככל שניתן. לסיכום – יש לשחות מספר בריכות ברצף בסגנון חתירה.
אם אינכם יודעים לשחות בסגנון חתירה, מומלץ לקחת מספר שיעורים אצל מדריך שחייה שיקנה לכם הרגלים נכונים וטכניקה בסיסית שתוכלו ליישם בעתיד. גם למי ששוחה בסגנון חתירה מומלץ לקחת מספר שיעורים לשיפור סגנון. המדריך גם יוכל להתאים לכם תכנית אימונים אישית.
חומר נוסף למחשבה…
חשוב גם להקפיד על האכילה לאחר אימון השחייה. לעתים קרובות יש תחושת רעב מוגברת לאחר השהייה במים. יהיה קשה מאוד לרזות משחייה אם תתנפלו לאחר אימון השחייה על המבורגר עסיסי! רצוי להתייעץ עם דיאטן שימליץ מה יש לאכול לאחר אימון השחייה.
לסיום עוד נקודה חשובה לציון: בסביבת מים אין מרגישים שמזיעים. אמנם באימון שמתקיים במים מזיעים הרבה פחות מאשר באימון שמתקיים ביבשה, ואולם עדיין קיים איבוד נוזלים תוך כדי שחייה. לכן יש להקפיד להביא בקבוק מים, להציבו על שפת הבריכה וללגום ממנו מדי פעם הן במהלך השחייה והן לאחר האימון.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *