פילאטיס ממציא השיטה

מיהו פילאטיס? מהי שיטת פילאטיס? ואיך הכל התחיל?
ממציא השיטה:

ג'וזף פילאטיס נולד בגרמניה, בשנת 1880 .פילאטיס גדל כילד חלש מאוד וחולני הסובל מרככת ואסטמה. הבית בו גדל היה עם המון מודעות גופנית, בריאות ותזונה נכונה. אביו עסק בספורט תחרותי, ואמו הנטורופאתית הקפידה על אורח חיים בריא, מאוזן ומלא פעילות גופנית לבנה. היא האמינה שבנה יוכל להבריא ע"י תזונה נכונה ואימון גופני. הוא התגבר על מגבלותיו הפיזיות באמצעות אימון גופני ואף התמכר לכך עד כדי אימונים מקצועיים בכל התחומים אותם ניסה. הוא עסק בצלילה אומנותית, סקי, התעמלות קרקע, בפיתוח גוף, אגרוף תאילנדי ,היאבקות ויוגה שנתנה לו הרבה השראה, כדרך להתחזק, להשתקם ולהתגבר על קשייו הגופניים. למעשה זו הייתה תחילת התפתחות השיטה. גופו התפתח באופן כה מושלם, עד שבגיל 14 שימש כדוגמן לציורים אנטומיים.
פילאטיס טען כי יש לשמור על חיים בריאים בכול המישורים החברתיים. הוא למעשה הקדים את זמנו, ב-50 שנים לפחות, וכיום אנשי רוח מטיפים ומדברים על אותם הרעיונות כפי שחשב פילאטיס בתחילת המאה הקודמת. ב- 1912 עבר לאנגליה ואימן שם בלשים הגנה עצמית. במלחמת העולם הראשונה הוא מצא את עצמו כלוא עם שאר הנתינים הגרמנים במחנה ריכוז. שם הוא שמר ופיתח לו ולחבריו את הכושר הגופני והמשיך לפתח תרגילים.
מזרן היה האביזר היחיד במחנה וזו הייתה ראשית דרכה של השיטה בעבודה עם מזרן. ב- 1918 פרצה מגפת שפעת קטלנית במחנה. כל האסירים נפטרו פרט לאלו שהתאמנו עם פילאטיס. בעקבות זה העבירו אותו לבית החולים במחלקת פיזיותרפיה בשביל לשקם את החיילים הפצועים. הוא השתמש באביזרים שמצא, כמו קפיצים וגזר פדים, בשביל להקל עליו בהרמת הגפיים של הפצועים ובשביל לפתח התנגדות לפיתוח ושיקום שרירים בזמן ששכבו במיטתם והניעו את אבריהם.                                                                                    
ב- 1923 פילאטיס היגר לארצות הברית, במהלך השייט פגש את אשתו קלרה וביחד הם הקימו את הסטודיו הראשון שלהם בני יורק, ליד הבלט של ניו יורק (New York City Ballet) השיטה הפכה פופולרית בקרב רקדנים במהלך שנות השישים של המאה העשרים ולאחר מכן הופצה גם בציבור הכללי. פילאטיס שם דגש על נשימות ושליטה של המוח בגוף ולכן קרא לשיטתו Contrology. פילאטיס המשיך ופיתח את השיטה עד מותו בשנת 1967 בגיל 87 , במשך למעלה מ-50 שנה, בשיתוף עם קלרה אשתו, השותפה המלאה לתהליך היצירה. קלרה המשיכה לעבוד לאחר מותו בסטודיו. לפני מותה העבירה קלרה את הסטודיו ואת ניהולו לידי רמונה קריסונובסקה – בין תלמידותיו הראשונות ובשנת 1971 קלרה נפטרה.
שיטת הפילאטיס:
שיטת פילאטיס קיימת למעלה מ- 70 שנה. זוהי שיטת אימון שפילאטיס המציא לאנשים עם מוגבלויות תנועה. פילאטיס הינה שיטה לאימון גופני שנועדה לשפר את היציבה ואת התפקוד היומיומי של הגוף. מטרת השיטה היא אימון הגוף כך שיוכל לבצע את המטלות היומיומיות במינימום מאמץ, ללא שחיקה מיותרת, וללא פגיעות גופניות. פילאטיס מנסה להשיג את המטרה הזו על ידי סדרה של תרגילים המפעילים את השרירים המייצבים ומתרגלים את הגוף לגייס את השרירים הנכונים לכל תנועה. פילאטיס מנסה לאפשר טווחי תנועה גדולים יותר במפרקים ולאורך כל עמוד השדרה. ובכך למנוע לחץ שנוצר על חוליות ומפרקים מתנועה בלתי יעילה. התרגילים מבוצעים במספר חזרות קצר, מתוך רצון לאפשר ריכוז במהלך כל חזרה ולהימנע מלהתיש את השריר. תרגילי פילאטיס נעשים בדרך כלל עם גב בהקשתה טבעית. כל תרגיל פילאטיס ידרוש ייצוב של חלקים מסוימים, ותנועה מאוזנת מהחלקים האחרים. הדרישה לשמור על יציבות מרבית של חלקים מסוימים אמורה לאתגר את השרירים המייצבים באותו אזור. הדרישה לתנועה הרמונית בכל הטווח אמורה להפעיל שרירים רבים יותר ולא רק את השרירים המורגלים בהפעלה.
שרירים מייצבים: 
השרירים המייצבים הם אותם שרירים הנמצאים עמוק מתחת לעור, קרוב למפרקים, סביב החוליות וברצפת האגן. שרירים אלו מסייעים לשרירים המניעים ומבודדים את התנועה. פילאטיס מייחסת חשיבות יתירה לשרירים אלו, מתוך מחשבה ששימוש נכון בהם יאפשר תנועה חלקה יותר וימנע עומס על חלקים אחרים בגוף.         


 


03-6114500