חלק מהמזונות שאנו אוכלים יכולים לגרום להיווצרות גזים, חדירת נוזלים לחלל המעי ותחושת נפיחות כללית. לעתים אכילת המזונות המנפחים תהיה מלווה בכאבי בטן ואי נעימות כללית באזור הבטן.
אילו מזונות יכולים לגרום לנפיחות?
• ירקות – כרוב, כרובית, ברוקולי, פלפל, ארטישוק ירושלמי, עלי בייבי (כאשר אוכלים כמות גדולה), צנון, צנונית ועוד.
• קטניות – שעועית, עדשים, חומוס, פול, פולי סויה ומוצרי סויה.
• לחם ופסטה – יש אנשים המדווחים על תחושת נפיחות ומלאות גדולה לאחר אכילה של לחם ופסטה. לא מדובר כאן בבעיה באכילת פחמימות או בצורך להימנע לחלוטין מקמח. יש הגורסים שהם חשים נפיחות לאחר אכילה של מזון המכיל שמרים ולכן לחם ללא שמרים יכול להיות הפיתרון עבורם. אחרים אולי מגזימים קצת בכמות הפסטה שאוכלים ולכן עדיף שיצמצמו כמויות או יעברו לצרוך אטריות על בסיס קמחיים שונים ולא חיטה(למשל קמח תירס, קמח כוסמת, קמח שעועית, ועוד).
מה לעשות?
אפשרות אחת היא פשוט להימנע מאותם מזונות הגורמים לכם לגזים ולנפיחות! אפשרות נוספת היא לאכול אותם רק לאחר בישול ארוך (ירקות/קטניות). בעבור חלק מהאנשים, הבישול הארוך יקל על תחושת הנפיחות. לא עוזר? הימנעו לחלוטין ממזונות אלה.
מוצרי חלב
עבור אנשים בעלי אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב), צריכה של מוצרי חלב עלולה להיות מלווה בנפיחות ותחושה לא נעימה בבטן.
מה לעשות?
אפשר לנסות ולצרוך מוצרי חלב שנחשבים יחסית קלים לעיכול: יוגורט (במיוחד BIO), גבינה צהובה, קוטג', גבינות קשות (בולגרית, צפתית וכו') וגם מוצרי חלב של כבשים ועיזים.

עם זאת, לבעלי אי סבילות ללקטוז מומלץ להימנע ממוצרי חלב או להיעזר בכדורים המכילים את האנזים המסייע בפירוק הלקטוז. פנו לרופא או לרופאת המשפחה.
ממתיקים מלאכותיים
חלק מהממתקים המלאכותיים שבאים להחליף את הסוכר במזונות, עלולים לגרום תחושת נפיחות רבה של הבטן בעת צריכה של כמות גדולה ואף קטנה. הממתיקים שעלולים לגרום לגזים ונפיחות הם בעלי מבנה כוהלי וניתן לזהות אותם לפי סיומת השם שלהם "טול". למשל- מלטיטול, סרביטול ועוד. מכאן, שלפעמים דווקא כאשר אנו בדיאטה ועוברים לאכול הכל "דיאט", אנו עלולים לחוש נפיחות רבה באזור הבטן.
מה לעשות?
אלה,ופשוט לאכול את המזון הרגיל בכמות יותר קטנה המתאימה לדיאטה
הרגלי אכילה לא נכונים
• ארוחות גדולות מדי – ריכוז כל האוכל בארוחה אחת גדולה ביום או שתי ארוחות גדולות ביום עלול להכביד על מערכת העיכול ולגרום לנפיחות של הבטן. למה? כתוצאה מקושי בעיכול והעמסת יתר בבת אחת של מזון על הקיבה והמעי.
מצב זה יכול לקרות גם אם אוכלים תפריט דיאטטי, אך דוחסים את כל האוכל במספר קטן של ארוחות גדולת ביום, במקום לפזר על פני כל היום בארוחות קטנות.
• מפסיקים לאכול מוקדם – חלק מהתיאוריות להרזיה גורסות שצריך להפסיק לאכול בין השעות ארבע לחמש אחר הצהרים, ואז מרכזים את כל האוכל במהלך היום עד לשעות אלו. בפועל אין זה נכון כי יוצרים פער של 16-18 שעות בלי לאכול. לעומת זאת, במספר שעות מצומצם אוכלים הרבה בבת אחת. בעיה נוספת היא שבבוקר מתעוררים מאוד רעבים ועלולים לאכול כמות גדולה מדי בבת אחת.
מה לעשות?
לפזר נכון את הארוחות על פני היום. ליצור תוכנית אכילה יומית של שלוש ארוחות גדולות ועוד שתיים-שלוש ארוחות ביניים קטנות.
שתייה מרובה ובבת אחת
שתייה רבה בבת אחת של מים יכולה לגרום לתחושת נפיחות בשעות שלאחר השתייה, איך אין מדובר בהשמנה (למרות שגם המשקל יכול להראות עלייה). הנוזלים יוצאים מהגוף באמצעות השתן ולא נאגרים ברקמת השומן, לכן אינם מהווים בעיה בריאותית.
מה לעשות?
אם לא נעים לכם לחוש נפוחים לאחר שתיית מים, נסו לפזר את השתייה בלגימות קטנות לאורך זמן ולא לסיים בבת אחת בקבוק שלם של מים.
משקאות תוססים
שתיית משקאות תוססים המכילים כמות גדולה של גזים יכולה ליצור תחושת נפיחות גדולה ומלאות.
מה לעשות?
גם כמות קטנה יחסית של שתייה (אפילו כוס) תגרום תחושת אי נעימות, ולכן מומלץ להימנע משתייה מוגזת – רגילה או דיאט.
פגיעה בפלורה של חיידקי המעי
במערכת העיכול נמצאים חיידקים חשובים המסייעים לעיכול המזון, ספיגתו בגוף ומונעים מצבים לא רצויים של נפיחות והצטברות מזון לא מעוכל במקומות שונים במעי. פגיעה בכמות החיידקים הטובים במעי עלולה להוביל לשגשוג של אוכלוסיית חיידקים פתוגנים המשתלטים על אזורים שונים במעי ויוצרי גז CO2  ומתאן. ייצור הגזים על ידי החיידקים יוביל לתחושת נפיחות, גזים ואי נעימות רבה בבטן.
מתי זה עלול לקרות? למשל בעת לקיחת אנטיביוטיקה, כשיש קלקול קיבה או וירוס במערכת העיכול, ופתוגנים אחרים שעלולים להגיע למערכת העיכול דרך המזון.
מה לעשות?
אם הבעיה נובעת מפגיעה בחיידקים הטובים במעי, המטרה היא לחזק אותם ולהגדיל את כמותם.
הדרכים לעשות זאת היא בעזרת שילוב מוצרי חלב פרו-ביוטיים (BIO), במיוחד יוגורטים פרה-ביוטים המעודדים את גדילת החיידקים הטובים. אפשרות נוספת היא לקחת תוסף של חיידקים פרוביוטים בכדורים/אבקה באופן קבוע במהלך היום (1-2 פעמים ביום).
בעיות בתפקוד מערכת העיכול
לפעמים יש בעיות בתפקוד מערכת העיכול שעלולות לגרום לתופעות לוואי של נפיחות בבטן. אחת התסמונות המוכרות היא "תסמונת המעי הרגיז".
מה זה?
בעיה בתפקוד מערכת העיכול שיכולה להתבטא במגוון צורות שמתחלפות ביניהן לסירוגין ללא קשר בהכרח לתזונה או בעיה בריאותית אחרת. למשל, ימים של שלשולים לעומת ימים של עצירות. שינויים אלו לעלולים להיות מלווים במצבים לא נעימים של נפיחות בבטן.
מה לעשות?
כיום גורסים שחלק גדול מהגורמים לתופעות אלו מושפעים מלחץ נפשי ולכן בנוסף לשמירה על הרגלי תזונה נכונה, צריך לטפל גם בצד הרגשי ולהוריד את כמת הסטרס והלחץ. גם שילוב סיבים תזונתיים בתפריט באופן קבוע הראו במחקרים שיפור בתפקוד מערכת העיכול והקלה על התסמינים של המעי העצבני.
עצירות
מצב של עצירות גם הוא יהיה מלווה ברוב המקרים בתחושה של נפיחות באזור הבטן התחתונה. הסיבה היא המלאות של המעי הגס ולא השמנה. ככל שהעצירות נמשכת יותר ימים, כך תחושת הנפיחות תגדל ותהיה מלווה באי נעימות כללית באזור הבטן ובנפיחות גדלה יותר.
מה לעשות?
להרבות בשתיית מים, לאכול בצורה מפוזרת לאורך היום במנות קטנות, לשלב הרבה סיבים תזונתיים ולהקפיד על פעילות גופנית.
צליאק
מדובר באלרגיה לחלבון הגלוטן הנמצא בחלק מהדגנים (חיטה, שיבולת שועל, שיפון, ועוד). במידה ויש בעיה עם חלבון הגלוטן, גם כמות קטנה במזון תגרום לפגיעה בדופן המעי אשר תוביל לבעיות בספיגת המזון, הוויטמינים והמינרלים חיוניים. בחלק מהמקרים הפגיעה במעי תהיה מלווה בנפיחות של הבטן, גזים, עצירות/שלשולים.
מה לעשות?
אותרת כאלרגי לגלוטן? חובה להימנע לחלוטין מכל מזון המכיל גלוטן! אין כאן קיצורי דרך או אפשרות לעגל פינות! ויש צורך בשינוי התזונה.
מחזור חודשי
שינויים הורמונליים לקראת קבלת המחזור החודשי מלווים אצל חלק גדול מהנשים בצבירת נוזלים, המתבטאים בנפיחות של הבטן ועלייה במשקל. העלייה במשקל עלולה להיות בסדר גודל של קילוגרם אחד עד שלושה קילוגרמים! מכאן שהנפיחות באזור הבטן התחתונה איננה מעידה על השמנה אלא על צבירת נוזלים.
בפועל אין הרבה מה לעשות, פשוט לחכות לקבלת המחזור. תוך שלושה עד ארבעה ימים מקבלת המחזור, צבירת הנוזלים תיעלם ואיתה גם הנפיחות. לכן גם כפיפות בטן רבות בתקופה זו של החודש, או עיסוק מוגבר בספורט לא ישנו את המצב.