שתיית קפאין עשויה להוביל לשיפור בביצועים אך לא לירידה במשקל מאת יואב שני מיתוס שתיית קפה כזרז לירידה במשקל קיים מזה שנים אך הגיע הזמן להפריכו. מרכיבו הדומיננטי ביותר, תרכובת הקפאין, עשויה להוביל בתנאים מסוימים לשיפור הביצועים הספורטיביים אולם אין כל עדות קלינית לכך שהוא תורם בצורה ישירה ומשמעותית לירידה באחוזי שומן. ההוכחה שהקפאין מגביר
שתיית קפאין עשויה להוביל לשיפור בביצועים אך לא לירידה במשקל
מיתוס שתיית קפה כזרז לירידה במשקל קיים מזה שנים אך הגיע הזמן להפריכו. מרכיבו הדומיננטי ביותר, תרכובת הקפאין, עשויה להוביל בתנאים מסוימים לשיפור הביצועים הספורטיביים אולם אין כל עדות קלינית לכך שהוא תורם בצורה ישירה ומשמעותית לירידה באחוזי שומן. ההוכחה שהקפאין מגביר את הליפוליזה ואת ניידות חומצות השומן בדם (הוא אמנם מוציאם מהתאים לדם אך אם לא נעשית פעילות הם חוזרים לתאים) אכן קיימת אלא שאין די בכך כדי לדלל באופן משמעותי את מאגרי השומן בגוף. ירידה במשקל מתאפשרת כתוצאה משילוב נכון בין תזונה נבונה ופעילות גופנית.
על מנת להבין מהי השפעתו של הקפאין על היכולת הספורטיבית רצוי ראשית להבין את רכיביו. הקפאין הוא למעשה תרכובת אורגנית ממשפחת האלקלואידים המצויה לרוב בצמחים (לקבוצת תרכובות אלה משתכיים בין השאר גם הניקוטין, קוקאין, הרואין, קודאין ורעלנים נוספים). הרכבה הכימי הנו טרי-מתיל-קסנתין והיא נוטה להיספג במהירות במערכת העיכול האנושית, שם היא מפורקת על ידי אנזימים מקבוצת2A1 לפרקסנטין, תיאופולין ותיאוברומין.
צריכת קפאין מגדילה את רגישות תאי השריר לסידן, דוחה עייפות (הקפאין מתחרה עם האנדונוזין טרי פוספט-ניורוטרנסמיטור המצוי במערכת העצבים המרכזית ומאט את פעילות התא במהלך השינה), אך יותר מכל, הוא מסוגל לחדור ביתר קלות את מה שמכונה מחסום BBB, מחסום בררני שלא מאפשר לכל רכיב בדם לעבור למערכת העצבים המרכזית, ולהיקשר לרצפטורים של האנדונוזין כך שתעלת האשלגן נשארת פתוחה ופעולת הדה-פולריזציה נמשכת בד בבד עם הפרשת המוליכים העצביים.
התהליך גורם לעלייה ברמת העוררות ובמחקרים אף נמצא כי ביכולתו להשפיע ולדחות תחושת כאב על ידי הגברת פעילות תאית. נוסף לכך, חלה גם הפרשה מוגברת של ההורמון אפינפרין (אנדרנלין). הקפאין אף מזרז את קצב הגליקוגן ומוציא את הטרי גליצרידים מחוץ לתאים לתוך זרם הדם. זוהי הסיבה כי עד שנת 2004 היה הקפאין כחלק מרשימת החומרים האסורים לשימוש על ידי הוועד האולימפי. עד אז כמות של כ-12 מ”ק במיליליטר של שתן נחשבה אסורה, במילים אחרות, שתייה של 4-3 כוסות קפה טרם התחרות הייתה עלולה לגרום לפסילתו של הספורטאי.
הכותב הנו מאמן כושר ומדריך מוסמך

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *