אימוני TRX

אימוני TRX
מאת: מור נשיא, מדריך ומאמן כושר אישי בחדר הכושר זאוס
טרנד אביזר ה-טי אר אקס, נכנס חזק מאוד לשוק האימונים.
אימונים בבית, בפארקים והיום גם במכוני הכושר.
טי אר אקס הינו אביזר הפועל כנגד התנגדות משקל גוף. במאמר זה נעסוק ביתרונותיו וחסרונותיו של ה-טי אר אקס, שילובו באימון בהתאם למטרות המאומן, בצורה הטובה ביותר , ויעילה ביותר.
יתרונותיו- ב-טי אר אקס בגלל שאנו עובדים כנגד התנגדות משקל גוף, מוערובות השרירים המייצבים\מקבעים -שרירי המרכז(המכונים שרירי הקור-בטן וגב) גבוהה יותר. מאידך יוצא, שהדופק עולה גבוה יותר, אנו בעצם מרווחים פר פעולה, שריפה מוגברת של שומן וחיזוק שרירים המקבעים\המייצבים. ככול שניקח את הרגלים קדימה או אחורה(תלוי בתרגיל המבוצע) נגדיל טווחי תנועה, ונגדיל את העומסים על שרירים הפועלים בכלל והמייצבים בפרט. יתרון נוסף שניתן להבחין  באימון זה הוא במתאמנים בגיל השלישי שאינם יכולים לקום מכיסא באופן עצמאי. ניתן לדוגמא- אישה בת 70 שמתקשה בקימה , יכולה תוך כדי תמיכת הרצועות לעשות זאת. בעצם אנחנו מרווחים תחושת ביטחון, חיזוק שרירים מקבעים ומייצבים ובשיפור מהותי באורח חיים בקרב אוכלוסייה זו.
חסרונותיו של ה- טי אר אקס, הוא בגלל מעורבות ועצימות גבוהה של השרירים המקבעים אותנו, עצימות השירים הפועלים(המרכזים בתרגיל שפועלים בצורה דינמית) נמוכה יותר. ניתן לדוגמא חתירה בטי אר אקס עצימות השרירם הפועלים באופן דימני(יד קידמית ורחב גבי) נמוכה באופן יחסי לחתירה בטי בר, ששם העצימות גבוהה יותר.
מאידך יוצא, בעקבות היתרון והחיסרון- יש להתאים אביזר זה לצורכי המאומן ומטרותיו.
ניתן לדוגמא:
מתאמן הרוצה לפתח מסה שרירי, ולעלות את  הטונוס שריר בשרירי השלד, אימון טי אר אקס מפספס מטרה זו. אך גם כאן ניתן לשלבו אם עושים זאת בחוכמה. דוגמא: מתאמן באימון פיתוח גוף לרחב גבי לאחר שביצע 4-5 תרגילים לגב- השריר עייף, לניתן לצורך גיוון וחיזוק שירים המקבעים לתת תרגיל אחרון של טי אר אקס, כך נייעל את  עבודה על השרירים הפועלים באופן דינמי בסוג אימון זה. או לחילופין ניתן לשלב את הטי אר אקס בשיטת  סופר סט. דהיינו נבצע תרגיל עם מעורבות שרירית גבוהה של השרירים הפועלים באופן דינמי(פולאבור כנגד משוקלית יד בשכיבה על הגב) ומיד לאחר מכן נבצע חתירה בטי אר אקס כך נגרום להתשת שרירים של השרירים הפעולים בצורה דינמית. אך בסוג אימון כזה יהיה טעות לבנות אימון הבנוי ברובו על אביזר  טי אר אקס- כיוון שאינו משרת מטרה זו.
לעומת זאת מאומן שאינו רוצה הגדלת טונוס שרירי בשרירי השלד, רוצה אך ורק חיזוק חגורת הבטן והגב, ושריפה מוגברת של שומן פר אימון, תוך כדי חיזוק מינורי והדרגתי של שרירי השלד. אימון טי אר אקס משרת מטרה זו בצורה מופלאה. ניתן לדוגמא- אישה שרוצה חיזוק שרירי שלד באופן מינורי וכללי, חיזוק חגורת הבטן והגב באופן פרטני ובעצימות גבוהה, בד בבד להרוויח פר אימון שריפה מוגברת של שומן. טי אר אקס ישרת מטרתה.
 
לסיכום מאמר זה, נאמר שיש להיוועץ באנשי מקצוע  בכול הקשר של שימוש באיבזר זה, על מנת להפיק את התוצאות הרצויות
 
 


03-6114500